Het Boek van 4 overeenkomsten van de Mexicaanse schrijver Don Miguel Luis is wereldberoemd en heeft een goede reden. Dankzij slechts 4 “regels” leren we je hoe je een gelukkiger en vrediger leven kunt leiden. Naast het leven is het boek ook nuttig voor het bedrijfsleven. Het helpt om de ideale relatie tussen u en uw klanten te bereiken.
eerste contract
· zondig het woord niet.
dit woord heeft grote kracht. Je kunt het behagen, aanmoedigen, kwetsen en zelfs weggooien. Of u nu met een zakenpartner, collega of klant praat, u moet voorzichtig zijn met wat u zegt en hoe u het zegt. Bedenk of je woorden de inspanningen van collega \’ s en klanten aanmoedigen of vergiftigen. Door uw woorden te overwegen en te gebruiken, kunt u onaangename situaties en misschien het verlies van de klant vermijden.
tweede overeenkomst
· neem niets persoonlijk op.
Dit geldt natuurlijk voor het persoonlijke en professionele leven. Vooral in het bedrijfsleven is deze regel belangrijk. Kritiek is niet negatief. Het kan je veel helpen, omdat de klant je vertelt wat er mis is, wat verbeterd moet worden en wat helemaal niet bij hem past. De klant zal niet persoonlijk over u klagen, hij wil gewoon een betere service voor zijn geld.
derde overeenkomst
· maak geen veronderstellingen.
We doen dit allemaal zonder het te beseffen. Dit is een vreselijke eigenschap, die is niet gemakkelijk om zich te ontdoen van. Maar als je je geest wilt bevrijden van vooroordelen, moet je leren. Kijk naar alle hints in je geest en verbied dat alle veronderstellingen worden gevormd. Alleen op deze manier zul je altijd eerlijk zijn en elke persoon behandelen zoals hij verdient.
vierde overeenkomst
· probeer altijd het beste te doen wat je kunt.
Dit is het belangrijkste van allemaal. Wat je ook doet in het bedrijfsleven, je moet er het beste van maken. Anders gaat uw bedrijf nergens heen. Doe alsjeblieft elke dag je best. Het is belangrijk om ze niet te overschatten of te onderschatten. Je moet niet veranderen of werken onder je capaciteiten.