Wat is de interne markt van de EU? Er zijn natuurlijk geen feitelijke grenzen, maar de interne markt van de EU is een open ruimte waar geen grenzen zijn en waar de vier belangrijkste vrijheden van de markt – het vrije verkeer van goederen, diensten, mensen en kapitaal – beschikbaar zijn. Het is niet zo belangrijk om de berg precedenten van het Europese Hof van Justitie te lezen, maar het is belangrijk om te onthouden dat de interne markt het concurrentievermogen van landen niet vernietigt, maar integendeel het concurrentievermogen van minder ontwikkelde landen bevordert en versterkt.
Cassis de Dijon.
Er is een zeer interessante uitspraak gedaan, die nu legendarisch is. Een Franse likeurproducent wilde exporteren naar Duitsland, dat in die tijd zeer strenge regels had over wat wel en niet een likeur mocht heten. Cassis de Dijon was een fruitlikeur met een alcoholpercentage van ongeveer 12%, maar de Duitse regelgeving protesteerde dat zo\’n likeur niet verkocht mocht worden in Duitsland omdat likeuren een minimum alcoholpercentage van 20% moeten hebben. Duitsland probeerde zijn standpunt voornamelijk te rechtvaardigen door consumentenbescherming en verwachtingen op het moment van aankoop. Dit argument werd echter niet aanvaard door het Hof van Justitie, en aangezien de Duitse regelgeving in strijd was met de bepalingen van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, met name het verbod op tarieven, quota en maatregelen van gelijke werking die de handel tussen de lidstaten belemmeren, beval het Hof van Justitie dat de regelgeving moest worden “geschrapt” en dat Duitsland Franse likeuren mocht verkopen.
Wat kunnen we hieruit aflezen?
Veel \’zakelijke\’ belanghebbenden zijn, in hun ogen, boos op de EU voor het opleggen van onnodige regels en voorschriften over wat kan worden geproduceerd en hoe. Velen realiseren zich niet dat de Europese markt verschilt van de Aziatische en Amerikaanse markten doordat er veel producten op de markt zijn die van zeer goede kwaliteit zijn in vergelijking met de rest van de wereld. Natuurlijk spelen sommige producenten nog steeds vals, maar het is aan de consumenten om te beslissen of ze zulke producten willen kopen.
Omgekeerd stimuleren de interne markt en zijn mechanismen niet alleen de handel tussen landen, maar vooral ook de binnenlandse productie. Het feit dat er ondernemers zijn die liever stoppen dan hun productie aan te passen aan de nieuwe regelgeving, zijn waarschijnlijk individuen die proberen te profiteren van gezeur, wat ook niet gelukt zou zijn als Tsjechië geen regelgeving had.