De winkelgewoonten van de bevolking veranderen heel langzaam, maar de reactie van winkels op onze wensen is nog langzamer. In onze kleine steden is het heel gemakkelijk om de ideale winkelervaring te benaderen en soms helemaal niet.
Ik stel helemaal geen eisen aan het aantal winkels in onze steden. Eén is genoeg. Ik heb geen zin om van winkel naar winkel te rennen, dus zolang ik naar een winkel kan komen, iets kan kopen en tevreden kan vertrekken, ben ik tevreden. Tevredenheid gebeurt niet.
Ideale zaak
Voor mij zie ik het als een winkel waar je alles koopt wat je nodig hebt om een huishouden te runnen; vijf jaar geleden zou ik helemaal tevreden zijn geweest met het assortiment en zou ik blij zijn geweest om alles te kopen wat ik nodig heb om een huishouden te runnen. Maar de tijden dwingen ons om na te denken. Wat te kopen, hoe te kopen en van wie te kopen. We willen dingen kopen die vrij zijn van verpakking, niet giftig, zo natuurvriendelijk mogelijk en vooral gezond.
Ik heb de laatste tijd bijvoorbeeld moeite om gerecycled toiletpapier te kopen. In hoeverre dit te wijten is aan de houding van winkeliers en in hoeverre fabrikanten in staat zijn om aan de vraag te voldoen, kan ik niet bepalen. Waarom worden we via de televisie plotseling gebombardeerd met reclames voor superzacht, chemisch gebleekt, geparfumeerd toiletpapier? Proberen fabrikanten koste wat het kost producten te pushen waarin we niet geïnteresseerd zijn, zodat we onze gewoonten niet hoeven te veranderen, onze productie niet hoeven aan te passen, niet hoeven te innoveren en niet hoeven te proberen te voldoen aan de behoeften en wensen van mensen die om hun toekomst en hun gezondheid geven?
Dat is de kern van het probleem. Ik zie geen enkel product op de markt dat voldoet aan de behoeften van de moderne mens en dat bovendien overal verkrijgbaar is.
Toekomstige muziek?
Ik wil op een dag een winkel binnenlopen en eerlijk brood kopen, onverpakte droge waren van allerlei soorten, onverpakt vers fruit, groenten en vlees. Eerlijke worsten kopen die geen onbekende woorden in de ingrediënten bevatten en minder dan één regel lang zijn. Koop volledig gifvrije producten in drogisterijen en cosmetica en je kunt nog steeds kiezen. Ik wil producten voor mijn kinderen kiezen, maar als ik de ingrediënten begin te lezen, heb ik het gevoel dat ik de ingrediënten van een wasmiddel lees in plaats van de snoepjes die ik graag voor mijn kinderen zou kopen.
Ik hoop dat fabrikanten verstandig zullen zijn en zullen reageren. Wij geloven dat als onze koopgewoonten veranderen, fabrikanten gedwongen zullen worden om dat ook te doen.